| Startsiden | | Tilbage |

 

To makkere:

Albert Rasmussen (1916-1979) og Gunner Ballegaard (1919-)

Du lytter til en midi-udgave af Per Sparres Vals i Albert Rasmussen og Gunner Ballegaards version. Valsen har været spillet på Djursland ved festlige lejligheder og baller siden slutningen af forrige århundrede og er det vel for så vidt stadigvæk kendt og populær rundt omkring på halvøen. Den er oprindelig en melodi fra en fransk operette og som så meget andet balmusik er Per Sparres Vals helt sikkert kommet til Nørre-Djurs med rejsende og farende musikere fra Århus.

Albert Rasmussen og Gunnar Ballegaard plejede i 1970erne at kalde Per Sparres Vals for "en vals med skæv skulder" og valsen spilles almindeligvis i et langsomt tempo, udført med lange glidende og smægtende dansebevægelser.

Hvem var så Per Sparre?

Mange klaverspillende århusianere har i deres barndoms spilletimer indøver en lille dansemelodi, arrangeret for klaver af den århusianske pianist Willy Paulsen, med titlen "Per Spars vals". men kun få ved nok, hvem Per Spar var. Oprindelig mervirkede han, hvis navn var P. Nielsen Sparre i Søren Poulsens landsbyorkester. Derefter flyttede han til Århus, hvor han i 1890erne havde et gæstgiveri i Mejlgade og senere en restauration på Halls sti. Han spillede dog stadig lidt, bl.a. til dans i "Torsken", en meget folkelig "bule" i Fiskergade 22, og når folk sagde til ham: "Hør, Per Spar, lad os lige få en vals," opvartede han altid med en ganske bestemt melodi. Den skal stamme fra en fransk operette, "Et Ægteskabsløfte", men blev hurtig kendt i byen som "Per Spars vals".

(Kilde: Bernhardt Jensen: Som Århus morede sig. (1966, s. 20))


Transkription og midi-indskrivning

Åge Skjelborg

April 2003

| Startsiden | | Tilbage |